Skip to content

Hva skjer?

mandag 23 november 2009

Jeg har vært travelt opptatt med alt annet enn EndNote i det siste. Riktignok hadde jeg en liten EndNote-innføring for 6 personer sist fredag, men ellers har jeg ikke fått testet ut X3 så mye som ønskelig. Jeg har derimot brukt EndNote X3 en del i forbindelse med skriving av en faglig tekst, og erfaringene har vært at EndNote X3 virker stabilt og fungerer uten problemer av noe slag. Programmet starter opp raskere, men kanskje ikke så raskt som jeg ønsker meg. Import av referanser fungerer fint, likeså innsetting av referanser inn i Word-dokumentet. Jeg håper å få tid til å teste ut EndNote X3 og Open Office før jul, men det kan antagelig holde hardt når budsjett, virksomhetsplan, daglig drift og nye abonnementsavtaler skal på plass innimellom litt eksamenslesning. Har du erfaringer med EndNote X3 vil jeg gjerne høre hvilke erfaringer du har gjort!

2 kommentarer leave one →
  1. Herman Sletteng permalink
    onsdag 9 desember 2009 12:04 12

    Hei, jeg har nettopp begynt å se på EndNote (X3) i forbindelse med konas masteroppgave, og det ser ut til at dette kan være et flott verktøy for å håndtere alle referanser på en oversiktilig og konsis måte. Vi har fått tak i norsk APA-stil (HiA), men føler det er et problem at kildereferansene må legges inn i et engelsk grensesnitt, da hun ikke komfortabel med engelsk. Vi skulle gjerne sett at det fantes norske navn på referansetypene. Jeg har sett at det er mulig å lage egne referansetyper, og også sette egne titler på merkelapper, så jeg skal muligens i gang med å lage norske versjoner av referansetypene, som er gjenkjennelige med de begrep som brukes i norske referanse-veiledninger.

    Jeg har prøvd å søke på internett om slikt arbeid allerede er gjort, siden Endnote støtter eksport og import av referansetyper, men har så langt ikke funnet noe, bare norske versjoner av selve siteringsstilene (APA og Harvard). Jeg lurer derfor på om det er noen andre som har gjort et slikt arbeid før, eller kjenner til hvor det går an å laste ned slike filer. Hvis ikke, lurer jeg på om noen vil synes det er interessant at jeg prøver meg på en slik oversetting, og laste ned til eget bruk, eventuelt bidra til forbedringer? (Hvor burde jeg i tilfelle gjøre filene tilgjengelig?)

    • Klaus Jøran permalink*
      onsdag 9 desember 2009 12:39 12

      Jeg kjenner ikke til at noen har gjort noe arbeid med å lage «norske» referansetyper og vet derfor heller ikke om erfaringene med slik rent praktisk. Vedlikehold er uansett en utfordring, og det er antagelig grunnen til at vi ikke har gått i gang med dette og neppe vil kaste oss på oppgaven. En åpen wiki kan jo være en løsning på svaret om hvor slike filere gjøres tilgjengelig.

Legg igjen en kommentar

